Kameratester: Canon EOS R6 II, Nikon Z6 III, Lumix S5 II och Sony A7IV

Kameratester: Canon EOS R6 II, Nikon Z6 III, Lumix S5 II och Sony A7IV

Vi har jämfört fyra avancerade spegelfria fullformatskameror - Canon EOS R6 Mark II, Nikon Z6 III, Panasonic Lumix S5 II och Sony A7 IV. De delar ett antal gemensamma egenskaper som gör dem populära bland både fotografer och videofilmare.

Vissa skillnader kan noteras.

Canon EOS R6 Mark II - Mästerlig mångsidighet för fotografer i farten

Canon_edesta_

När Canon släppte EOS R6 Mark II -modellen, åtgärdades inte bara bristerna i föregångaren - ribban höjdes förvånansvärt högt. Kameran tävlar inte bara i toppen inom ett enskilt område, utan strävar efter att uppnå den perfekta balansen mellan fotografering, video och användarvänlighet.

Canon EOS R6 II har den nya CMOS-sensorn på 24,2 megapixlar som inte bara ger skarpare bilder, utan även snabbare seriebildstagning och bättre dynamik. De fysiska måtten är 35,9 x 23,9 mm och har en maximal upplösning på 6000 x 4000 pixlar.

Sensorn är utvecklad för att leverera en balanserad mix av både upplösning och känslighet, vilket gör den till ett utmärkt val för både fotografer och videofilmare. Den tar detaljrika bilder och levererar bra prestanda även i svagt ljus.

EOS R6 Mark II arbetar dessutom med Canons bildprocessor DIGIC X, som stöder snabb bildbehandling och avancerade egenskaper som 4K 60p-videoinspelning och avancerad autofokus.

Serienbildshastigheten ligger på 40 fps med den elektroniska slutaren och 12 fps med den mekaniska.


Buffertminnets kapacitet är förbättrad. Rymmer följande antal bilder innan minnet är fullt:

RAW: ca 75–76 bilder
CRAW: ca 189–197 bilder
JPEG L: ca 212–218 bilder
RAW + JPEG L: ca 75–76 bilder
CRAW + JPEG L: ca 180–189 bilder

De angivna siffrorna är baserade på testresultat med snabba UHS-II-minneskort. Buffertens tömningstid beror på skrivhastigheten hos det minneskort som används. Med snabba UHS-II-minneskort tar det normalt 10-15 sekunder att tömma bufferten (med RAW-bilder). Med långsammare kort kan tiden bli längre. Kamerans display visar en indikator när bufferten är full.


Autofokusen är Canons bästa hittills. R6 II använder Dual Pixel CMOS AF II-systemet som utvecklats av Canon. Det identifierar och spårar ansikten, ögon, djur, bilar, motorcyklar och till och med tåg och flygplan. Autofokus i fullformat och med alla objektiv. Enligt tillverkarens uppgifterna har sensorn 4897 autofokuspunkter. I praktiken fungerar varje pixel i sensorn både som bild- och fokuseringspixel.

Canons Real-Time Tracking fungerar smidigt även i 4K-video, likaså ögonfokuseringen och även i -6,5 EV-belysning.

Canon EOS R6 II har avancerade videofilmningsegenskaper i ett kompakt och ergonomiskt kamerahus:

  • 6K ProRes RAW, (endast via HDMI-port, t.ex. för Atomos Ninja V+)
  • 4K 60p supersamplad från 6K, intern lagring, utan beskärningar - högre skärpa och detaljrikedom
  • intern 10-bitars H.265 4:2:2-inspelning med Canon Log 3- eller HDR PQ-profiler. Canon Log 3 erbjuder ett bredare dynamiskt omfång som lämpar sig för professionell färgåtergivning
  • HDR PQ (HLG): HDR-stöd direkt utan efterbehandling
  • dubblerad inspelning till SD UHS-II-kort

Dessutom ingår Focus Breathing-korrigering, som vid fokusering i videofilmning förhindrar att bildvinkeln ändrar sig (med Canon RF-objektiv) och borttagning av inspelningstiden - kameran stoppar inte efter 30 minuter, vilket är viktigt vid fotografering av festtillställningar och idrottsevent.

Kameran har aktiv värmehantering och till skillnad från föregångaren R6 blir den inte överhettad.

Canon_takaa

 

Canons användarupplevelse är legendariskt lätt. Menyerna är logiska, skärmarna snabba och touchkontrollerna fungerar klanderfritt. Sökaren (3,69 M punkter) och den vridningsbara LCD-skärmen på 3 tum, gör fotandet till ren glädje från alla positioner.

Stommen är väderbeständig, lätt men ändå robust - och fungerar utmärkt även med gimbaler.

 

För vem lämpar sig Canon EOS R6 II?

  • fotoentusiaster och proffs som vill ha en effektiv och portabel kamera
  • fotografer som fotar natur, evenemang eller människor
  • videofilmare och innehållsproducenter som värdesätter kvalitet och driftsäkerhet
  • hybridproffs som är ute efter båda, såväl stillbilder som rörliga

Pluspoäng

Minuspoäng

+ utmärkt skärpa (djur, människor, transportfordon)- endast SD UHS-II kortplatser (ej CFexpress-kort)
+ 4K 60p utan beskärningar- 24 MP räcker inte för landskaps- och studiofotografering
+ 40 fps seriebildstagning och bra buffert- RAW-videoforma ingår ej (fungerar endast via HDMI)
+ inga överhettningsproblem 
+ bra menyanvändning och ergonomi 

Canons utbud av RF-objektiv har vuxit avsevärt sedan EOS R-systemet lanserades. För närvarande finns 42 olika RF- och RF-S-objektiv listade på Canons officiella webbsida.

Dessutom har tredjepartstillverkare som Sigma, Tamron, Samyang och 7Artisans introducerat kompatibla objektiv med RF-fattning, vilket ytterligare ökar utbudet. Antalet ökar nästan varje vecka. För närvarande finns det totalt 71 objektiv.

Canons RF-objektiv täcker ett brett brännviddsintervall från ultravidvinkel till supertele och inkluderar objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv. Utbudet består även av specialobjektiv som macro- och VR-objektiv. RF-S-objektiven är utvecklade speciellt för EOS R-seriens kameror med APS-C-sensorer, t.ex. EOS R7 och R10, men kan även användas för videoinspelning, tillsammans med fullformatssensor.

Canons EF-objektiv för spegelreflexkameror kan användas med EOS R-seriens spegelfria kameror (t.ex. Canon EOS R6 Mark II, R5, R8 osv.) med EF-EOS R-adaptern. Det öppnar möjligheten att använda Canons breda utbud av EF-objektiv även i det nya RF-systemet.

EF-EOS R-adaptrar, alternativ:

  1. Canon Mount Adapter EF-EOS R, som är grundmodellen utan extra tillbehör.Den behåller objektivets alla funktioner (AF, bildstabilisering, exponeringsmätning etc.).
  2. Control Ring Adapter EF-EOS R har en programmerbar kontrollring för justering av t.ex. ISO-värde, slutartid och bländare.
  3. Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R möjliggör användning av filter (t.ex. ND, polarisationsfilter) mellan objektivet och kamerahuset. Den är särskilt praktisk med exempelvis superteleobjektiv och för videofilmning.

Värt att komma ihåg, är att RF-objektiven är särskilt avsedda för spegelfria kamerahus och erbjuder ofta bättre optisk prestanda, är mindre och har snabbare fokusering. EF-objektiven kan i vissa lägen vara något långsammare eller mer ljudliga vid fokusering, framför allt äldre modeller.

Sammanfattning

Canon EOS R6 Mark II är ett effektivt, pålitligt och mångsidigt verktyg som fungerar utmärkt i handen på såväl bröllops-, sport- som video-fotografen. Den är kanske inte den billigaste på marknaden, och antalet megapixlar ger inte heller upphov till några utropstecken, men kameran är överlag mer balanserad än många av sina konkurrenter.

Canons bästa "allround-kamera" hittills?  Ja - en klar toppkandidat inom hybridfotografering.

 

Lanseringsår: 2022

Nikon Z6 III – Mångsidigt verktyg för fotografering och videoproduktion

Nikon_edesta_

 

Nikon Z6 III är en spegelfri fullformatssystemkamera med banbrytande prestanda och mångsidiga egenskaper i ett kompakt kamerahus. Den är framtagen för att möta kraven hos både fotografer och videofilmare, och erbjuder avancerade verktyg för varierande fotograferingssituationer.

Z6 III har en semi-staplad CMOS-sensor på 24,5 megapixel, som levererar snabb dataöverföring och minskar risken för s.k. rolling shutter. I kombination med EXPEED 7-processorn erbjuder kameran hög prestanda och förbättrad autofokus.

Kamerans autofokus använder djupinlärning och artificiell intelligens för att effektivt upptäcka och spåra ansikten, djur och rörliga motiv. Eye-detection AF garanterar snygga porträtt, medan 3D-spårning håller rörliga motiv skarpa.

 

Alternativ för videoinspelning

  • 6K (6048 x 3402 pixlar) upp till 60p i N-RAW och ProRes RAW HQ-format
  • 5.4K (4032 x 2268 pixlar) upp till 60p översamplad inspelning
  • 4K upp till 120p översamplad video (med DX-beskärning)
  • Full HD (1920 x 1080 pixlar) upp till 240p eller 10x slowmotion
  • 10-bitars 4:2:2-lagring

Filformat

  • N-RAW (12-bitars)
  • Apple ProRes RAW HQ (12-bitars)
  • Apple ProRes 422 HQ (10-bitars)
  • H.265/HEVC (8- ja 10-bitars)
  • H.264/AVC (8-bitars)

Den integrerade fläkten garanterar långa inspelningstider utan överhettning, vilket gör kameran utmärkt för videoproduktion.

Nikon_takaa

 

Den ljusstarka och tydliga sökaren samt den mångsidiga displayen gör fotarbetet behagligt i varierande situationer:

  • sökare: 5,76 miljoner OLED-punkter, 120 Hz uppdateringsfrekvens
  • display: 3,2-tums vridbar pekskärm, 2,1 miljoner pixlar

För vem lämpar sig Z6 III?

  • för fotografer som har behov av snabb seriebildstagning och perfekt fokusering
  • för videofilmare som uppskattar högkvalitativ 6K-video och mångsidiga inspelningsalternativ
  • för innehållsskapare som vill kunna kombinera foto och video smidigt

Pluspoäng

Minuspoäng

+ snabb och träffsäker autofokus - rolling shutter kan uppstå i vissa lägen
+ högkvalitativ 6K-video - högre pris jämfört med sina föregångare
+ ljusstark och tydlig sökare 
+ mångsidiga anslutnings- och lagringsalternativ 

För Nikons spegelfria kameror i Z-serien finns ett brett utbud av objektiv som täcker ett stort antal fotograferingsbehov. För närvarande omfattar Nikons egen NIKKOR Z-serie över 40 objektiv, inklusive alternativ som är utvecklade för både fullformat (FX) och APS-C (DX).

Med Nikon FTZ- och FTZ II-adaptrar kan man ansluta ett brett utbud av F-bajonettobjektiv för spegelreflexkameror till Nikon Z-seriens spegelfria kameror. Det gör att man kan använda objektiv som man har skaffat för flera år sedan, i det nya systemet.

Med adaptern kan du använda cirka 360 olika NIKKOR F-objektiv i Z-seriens kameror.

Full autofokus och exponeringsmätning fungerar med omkring 90 AF-S-, AF-P- och AF-I-objektiv.

Z-seriens kameror har en intern bildstabilisering som även fungerar med F-objektiv. För de objektiv som inte har inbyggd stabilisering, har kameran en 3-axlig stabilisering.

Objektiv med manuell fokusering är också kompatibla om man klarar sig utan autofokus. Exponeringsmätningen i kameran fungerar och man kan utnyttja den interna stabiliseringen genom att registrera objektivets brännvidd i kamerainställningarna.

Många tredjepartstillverkare, såsom Sigma och Tamron, har objektiv med F-bajonett som fungerar med FTZ-adaptern. Kompatibiliteten varierar däremot:

Sigmas objektiv: Många Sigmas objektiv är fullt kompatibla, särskilt de senaste modellerna. Vissa äldre modeller kan ha begränsningar, dvs. att de saknar autofokus.

Tamrons objektiv: Många Tamrons objektiv är kompatibla, men vissa kräver firmware-uppdatering för att fungera optimalt. I vissa är autofokus inte möjlig.

Det finns också nya tredjepartsobjektiv tillgängliga för Nikon Z. Bland tillverkarna kan nämnas Tamron, Viltrox, Yongnuo, Meike, TTArtisan (autofokus) samt Samyang, Laowa och Pergear (manuell fokus).

Sammanfattning

Nikon Z6 III är en mångsidig och effektiv kamera som erbjuder video av högsta kvalitet och avancerad autofokus. Kamerans mångsidiga videoinspelningsalternativ, inklusive 6K RAW-inspelning och slowmotion med hög bildfrekvens, gör den till ett utmärkt val för videoproduktion.

Avancerad autofokus och bildstabilisering garanterar skarp och stabil fotografering i varierande situationer.

Lanseringsår: 2024

Panasonic Lumix S5 II - hybridfotografens nya favoritkamera

Lumix_edesta_

Panasonics Lumix S5 II är en spegelfri fullformatskamera som är perfekt för såväl fotografering som videoproduktion. Den är framtagen för att möta moderna innehållsproducenters behov och som erbjuder effektiva verktyg för en mängd olika inspelningssituationer.

S5 II har en CMOS-sensor på 24,2 megapixel som erbjuder ett brett dynamiskt omfång och utmärkt bildkvalitet. De fysiska måtten är 35,6 x 23,8 mm och har en upplösning på 6000 x 4000 pixlar.

Tillsammans med den nya L2-processorn har kameran snabb dataläsning och förbättrad prestanda vid såväl stillbildsfoto som videofilmning.

Sensorn är framtagen speciellt för hybridfotografering , som uppfyller behoven för både foto och video. Den erbjuder ett brett ISO-intervaller på 100-51 200 ( utökbart från 50-204 800), vilket ger utmärkta prestanda i varierande ljusförhållanden. Dessutom stöder sensorn Panasonics Dual Native ISO-teknik med två standard känslighetsnivåer: ISO 640 och ISO 4000 i V-Log fotoläge. Den egenskapen bidrar till att upprätthålla ett brett dynamiskt omfång och minskar bruset i olika ljusförhållanden.

 

S5 II är den första kameran i Lumix-serien som tillämpar Phase Hybrid AF. Systemet har 779 AF-punkter där fas- och kontrastdetektering samverkar.

Identifiering av människor, djur, bilar och motorcyklar: kameran identifierar och spårar objekten effektivt, vilket förbättrar fokuseringen i komplexa situationer.

Fungerar i svaga ljusförhållanden och motljus: det nya fokuseringssystemet bibehåller skärpan även i besvärliga ljusförhållanden.

Kontinuerlig fokusering vid zoomning: kameran bibehåller fokus även vid zoomning, vilket är särskilt bra vid videofilmning.

Med de här förbättringarna blir kameran extra lämplig för fotografering av motiv i rörelse - både för stillbilder och video.

Alternativ för videoinspelning

  • 6K (5952 × 3968 pixlar) 10-bitars 4:2:0 upp till 30p: inspelning från hela sensorområdet
  • C4K/4K 10-bitars 4:2:2 upp till 60p: med APS-C-beskärning, men utan begränsad inspelningstid
  • Full HD (1920 × 1080 pixlar) upp till 180p slowmotion
  • V-Log ger dynamiskt omfång på över 14 bländarlägen

Färg- och lagringsprofiler

  • 10-bitars 4:2:2 H.265 möjliggör större dynamiskt omfång och bättre färghantering
  • 8-bitars 4:2:0 H.264 erbjuder ett lättare lagringsalternativ
  • HLG (Hybrid Log Gamma): HDR-stöd
  • LUT View Assist möjliggör användning av LUT-filer (.vlt, .cube)

Kamerans inbyggda fläkt garanterar långa inspelningstider utan risk för överhettning, vilket gör den till ett utmärkt val för videoproduktion.

Lumix_takaa

Ljusstark och tydlig sökare samt en mångsidig display gör fotoarbetet behagligt i varierande förhållanden:

  • sökaren: 3,68 miljoner punkter OLED, förstoring 0,78x
  • display: 3,0-tums vridbar pekskärm, 1,84 miljoner punkter

För vem lämpar sig Lumix S5 II?

  • innehållsproducenter med höga krav på videokvalitet
  • fotografer som uppskattar snabb och noggrann fokusering
  • hybridproffs som arbetar med både foto och video

Pluspoäng

Minuspoäng

+ första Lumix-modellen med fasdetekterad fokusering- 4K/60p-inspelning kräver APS-C-beskärning
+ högkvalitativ 6K-video utan beskärningar- saknar inbyggd blixt
+ ljusstark och tydlig sökare 
+ mångsidiga anslutnings- och lagringsalternativ 

Panasonics spegelfria kameror i LUMIX S-serien, exempelvis S5 II, har L-Mount-objektivfattning som är utvecklad i samarbete med Leica och Sigma. Samarbetet, som går under namnet L-Mount Alliance, gör det möjligt att använda ett stort antal objektiv från olika tillverkare på samma fattning.

Utöver ovanstående tillverkare finns det även andra som tillverkar objektiv med L-Mount-fattning, som exempelvis:

7Artisans - prisvärda objektiv med manuell fokus.

Laowa (Venus Optics) - specialobjektiv som macro-, vidvinkel- och filmobjektiv.

Meike, TTArtisan, Kipon - ofta manuella fokusalternativ för budgetbruk.

 

L-Mount-systemet stöder även adaptrar som Sigma MC-21, som gör att man kan använda Canon EF- och Sigma SA-objektiv på L-Mount-kameror.

Sammanfattning

Panasonic Lumix S5 II är en mångsidig och effektiv kamera som kombinerar fotograferings- och videofunktioner på ett smidigt sätt. Kamerans höga prestanda, skarp fokus och utmärkta videokvalitet gör den till ett utmärkt val för alla möjliga fotografer.

 

Lanseringsår: 2023

Sony A7 IV - Mångsidig kvalitetsutrustning för foto och videoproduktion

Sony_edesta_

Sony A7 IV är en spegelfri fullformatskamera som kombinerar banbrytande egenskaper för fotografering och videoproduktion i ett kompakt kamerahus. Den är utvecklad för att möta moderna innehållsproducenters förväntningar, med avancerade funktioner för varierande fotograferingssituationer.

 

I A7 IV-kameran sitter en 33-megapixels Exmor R BSI-CMOS-sensor med de fysiska måtten 35,6 x 23,8 mm och med en upplösning på 7008 x 4672 pixlar. Den här bakbelysta sensorn erbjuder ett brett dynamiskt omfång och utmärkt bildkvalitet, särskilt i svåra ljusförhållanden. I kombination med BIONZ XR-processorn möjliggör kameran snabb dataläsning och förbättrad prestanda för både stillbilds- och videofotografering.

ISO-värdeintervallet ligger på 100-51200 och kan utökas till 50-204 800. Bildstabiliseringen är 5-axlig och har en uppskattad effekt på 5,5 EV.

Maximal seriebildtagningshastighet är 10 bilder/sekund med både mekanisk och elektronisk slutare vid fotografering av förlustfria komprimerade RAW-filer eller JPEG/HEIF-bilder. Seriebildtagningshastigheten för okomprimerade och förlustfria komprimerade RAW-filer är 6 bilder/sekund.

Buffertminnet rymmer mer än 500 JPEG- eller RAW-bilder, oavsett komprimering.

Buffertens tömningstid är beroende av minneskortets skrivhastighet. För bästa prestanda rekommenderas användning av CFexpress typ A-minneskort, särskilt vid seriebildstagning och högupplösta videoinspelningar. 

 

A7 IV:s autofokus har 759 fasdetekteringspunkter och 425 kontrastdetekteringspunkter, som levererar snabb och träffsäker måligenkänning samt spårning. Real-Time Eye AF upptäcker och följer ögonen på människor, fyrbenta djur och fåglar, samt skarpa porträttbilder och naturbilder. Fokuseringen fungerar även i EV -4 belysning.

Alternativ för videoinspelning

  • 4K 60p: inspelning med APS-C-beskärning (Super 35mm), 10-bitars 4:2:2 färgåtergivning
  • 4K 30p: inspelning över hela sensorns bredd vid 7K översampling, 10-bitars 4:2:2 färgåtergivning
  • Full HD 120p: möjliggör videoinspelning i slowmotion med upp till 120 bilder per sekund.
  • S&Q-läge (Slow & Quick): möjliggör slowmotion och fastmotion med ett flertal olika bildfrekvenser.

Färg- och lagringsprofiler

  • 10-bitars 4:2:2-färgåtergivning möjliggör ett bredare dynamiskt omfång och bättre färghantering.
  • S-Log3 och S-Cinetone erbjuder ett mer omfattande dynamiskt omfång och flexibilitet för professionell efterbehandling.
  • HLG (Hybrid Log-Gamma): HDR-stöd.

De här egenskaperna gör kameran till ett utmärkt val för video- och innehållsproduktion.

Sony_takaa

Den ljusstarka och tydliga sökaren samt den mångsidiga displayen gör fotarbetet behagligt i varierande situationer:

  • sökaren: OLED med 3,69 miljoner punkter, 120 Hz uppdateringsfrekvens
  • display: 3,0-tums vridbar pekskärm, 1,04 miljoner pixlar

 

Anslutningar och användarvänlighet:

  • HDMI i full storlek (typ A) för anslutning till en extern inspelare.
  • USB-C 3.2: snabb dataöverföring och strömförsörjning.
  • kortplatser: en CFexpress A / SD UHS-II-kompatibel och en SD UHS-II-kompatibel.

För vem lämpar sig Sony A7 IV?

  • fotografer som behöver högupplösta bilder och snabb fokusering
  • videofilmare som värdesätter högkvalitativa 4K-videor och mångsidiga lagringsalternativ
  • innehållsskapare som vill kunna kombinera foto och video på ett smidigt sätt
 Pluspoäng

Minuspoäng

 + sensor med hög upplösning - 4K/60p-inspelning kräver Super 35mm-beskärning
 + snabb och noggrann autofokus - högre pris jämfört med sina föregångare
 + högkvalitativ 4K-videoinspelning 
 + ljusstark och tydlig sökare 

Sony tillverkar mer än 70 egna objektiv för sina spegellösa kameror med E-fattning, som täcker både APS-C- och fullformatskamerahus (FE).

Andra tillverkare är:

Sigma (känd för sina Art-, Contemporary- och Sports-serier),

Tamron (specialiserade på lätta zoomobjektiv av hög kvalitet),

Zeiss (bl.a. Batis-, Loxia- och Touit-serierna)

Samyang / Rokinon (prisvärda alternativ med både automatisk och manuell fokusering),

Voigtländer (objektiv med manuell fokusering av hög kvalitet),

Laowa Venus (specialobjektiv som supervidvinkel, ultraljusstarka, macro och perspektivkorrigeringsobjektiv).

Andra märken är 7Artisans, TTArtisan, Meike, Viltrox, Yongnuo, Tokina... (ofta mer fördelaktiga alternativ)

 

Sammanfattning

Sony A7 IV är en mångsidig och effektiv kamera som kombinerar fotografering och video smidigt. Kamerans höga prestanda, noggranna fokusering och högklassiga videoinspelning gör den till ett utmärkt val för alla möjliga fotografer.

Lanseringsår: 2021

 

Canon EOS R6 Mark II

 Nikon Z6 III

 Panasonic Lumix DC-S5 II

 Sony A7 IV

Sensorstorlek

FF (24 x 36 mm)  CMOS

FF (23,9 x 35,9 mm)  BSI-CMOS

 FF (23.8 x 35,6 mm)  CMOS

 FF (23,8 x 35,6 mm) EXMOR R BSI-CMOS

Megapixlar

24

 24

24 

33 

Största bildskärpa

6000x4000

 6048 x 4032

6000 x 4000

 7008 x 4672

Bildformat

3:2, 16:9, 1:1, 4:3

3:2, 16:9, 1:1 

 3:2

 3:2, 16:9, 1:1, 4:3

Display, storlek/pixelantal

Vridbar, pekskärm, 3" TFT LCD / 1 620 000

Vridbar, pekskärm, 3,1" TFT LCD / 2 100 000 

Vridbar, pekskärm, 3" TFT LCD / 1 840 000 

 Vridbar, pekskärm, 3" TFT LCD / 1 036 800

Sökare, fokusering

    

Antal bilder/sekund

40 

20 

 9 (30)

10 

Fokuspunkter

 4897

273 

 779

 759

Sökare, upplösning

 EVF, 3 690 000

EVF, 5 760 000 

EVF, 3 680 000 

 EVF, 3 686 400

Filformat

    

Fotoformat

Raw 14 bit, JPEG, HEIF

Raw 14 bit, JPEG, HEIF

Raw 14 bit, JPEG

Raw 14 bit, JPEG, HEIF

Videofrekvens/-format

6K 5952 x 3140 (60p 4:2:2 10 bit), MP4, H.265, MP4, Canon Log 3

6K 5952 x 3140 (60p 4:2:2 10 bit), , MP4, N-Log, HLG, H.264 HEVC, MPEG-4

6K 5952 x 3968 (30p 4:2:0 10 bit), XAVC HS, MP4, MOV, H.264/H.265

4K 3840 x 2160 (60p / Super 35mm 4:2:2 10 bit), XAVC HS, MP4,, H.264, MPEG-4

Exponering

    

ISO-känslighet

Auto, 100 – 102400 (50 – 204800)

Auto, 100 – 64000 (50-204800)

Auto, 100 – 51200 (50 – 204800)

Auto, 100 – 51200 (50 – 204800)

Slut (s)

B, 30 – 1 / 8000 (16000)

B, 900 – 1 / 8000 (16000)

B, 30 – 1 / 80000 (900)

B, 30 – 1 / 80 000

Andra uppgifter

    

Minneskort

2 x SD (UHS-I/II)

SD (UHS-II) + CFexpress B

2 x SD (UHS-II)

2 x SD (UHS-I/II) / CFexpress A

Stabilisering i sensorn, CIPA-värde

5-axis, 8 EV

5-axis, 8 EV

5-axis, 5,5 EV

5-axis, 5,5 EV

Gränssnit

USB 3.2, Micro-HDMI, Mic, AV, WiFi + Bluetooth

USB 3.2, HDMI, Mic, AV, WiFi + Bluetooth

USB 3.2, HDMI, Mic, AV, WiFi + Bluetooth

USB 3.2, HDMI, Mic, AV, WiFi + Bluetooth

Vikt (g)

670

760

740

659

Mått (mm)

138 x 98 x 88

139 x 102 x 74

134 x 102 x 90

131 x 96 x 80

Batteri

LP-E6NH  Li-ion,  2130 mAh,  7,2 V

EN-EL15C  Li-ion, 2100 mAh, 7 V

DMW-BLK22  Li-ion,  2200 mAh, 7,2 V

NP-FZ100  Li-ion,  2280 mAh, 7,2 V

 

TimoRipatti_1000x1000

Foto och text: Timo Ripatti

Timo Ripatti är utexaminerad fotograf från Lahti Institute of Design, i Finland. Under sin karriär har han arbetat som PR- och reklamfotograf och därefter under flera år som tidskriftsfotograf. Timo är för många känd som fotokursledare och som kamera- och objektivtestare.

Beställ Rajalas nyhetsbrev