
Fujifilm GFX100RF – större inuti än utanpå
Fujifilm GFX100RF är en kompakt spegellös digitalkamera i mellanformat. Med det fasta objektivet är den framtagen speciellt för gatu- och landskapsfotografer som värdesätter hög bildkvalitet och låg vikt.
Kameran har en 102 MP BSI-CMOS II-sensor. Den fysiska storleken är 43,8 x 32,9 mm och maximal upplösning är 11648 x 8736 pixlar. Fujino 35 mm f/4-objektiv är fast i kameran. Det motsvarar 28 mm i småbildsformat. f/4-bländarens motsvarighet i småbildsformat är f/3,1 om man jämför skärpedjupet mellan olika bildstorlekar.
Kameran väger 735 gram med batteri och minneskort. Processorn är X-Processor 5.
I fabriksinställningen är ISO-värdet 100 - 12 800 och som utökad 40 - 102 400. När det gäller video är basintervallet ISO 100 - 12 800, och kan utökas ända till 25 000.
Kameran har en lamellslutare som sitter inne i objektivet.
Slutartiderna är 3600-1/4000 s. med mekanisk slutare och upp till 1/16000 s. med elektrisk.
Om kameran är inställd på automatisk slutartid eller manuellt inställd är den längsta slutartiden 3600 s, dvs. 60 minuter.
Slutarens kortaste exponeringstid med blixt är 1/4000 s. Med elektronisk slutare går det inte att använda blixt.
Maximal hastighet vid seriebildstagning är 6 exponeringar/s.
Kameran har en minnesbuffert på 8 GB, som kan rymma cirka 38-40 RAW-filer innan bufferten är full.
GFX100RF har två UHS-II-kompatibla SD-minneskortplatser som stöder snabb dataöverföring och effektiv bufferttömning.
En SSD-hårddisk kan också användas som lagringsmedia via USB-C-anslutning.
I kamerahusets vänstra ända, under locket, finns en 3,5 mm fjärrkontrollkontakt, micro-HDMI, mikrofon- och hörlursuttag, samt trådlöst med WiFi och Bluetooth. Kameran kan fjärrstyras förutom med kabelanslutning även med en smart enhet via Fujifilm Cam Remote-programvaran.
Kameran har en 3,15-tums (3,15") LCD-pekskärm med en upplösning på 2,1 miljoner pixlar. Till skillnad från systermodellerna kan bakskärmen på den här kameran inte vridas åt sidan. Den har gångjärn så att den kan dras ut från kamerahuset. Den är tämligen tunn och utformad för att smälta in sömlöst i kamerans baksida. Skärmen kan dras ut från en liten fördjupning i nedre vänstra hörnet. Designen påminner om Fujifilms X100V/X100VI-modeller och bibehåller kamerans kompakta utseende.

Den bakre skärmen har stöd för tvåvägsvinkling, vilket ger flexiblare kontroll av bildvinklar både vid fotografering och video. Pekfunktioner för exempelvis val av fokuspunkt och menynavigering gör hanteringen intuitiv.
Den elektroniska OLED-sökaren på 0,5 tum har 5 760 000 bildpunkter. Förstoringsgraden är 0,84x. Sökaren är fast i kamerahuset, till skillnad från systermodellerna. Lösningen stöder kamerahusets kompakta design och främjar väderskyddet.
Kameran har varken inbyggd bildstabilisering (IBIS) eller objektivbaserad optisk stabilisering (OIS), vilket är en betydande skillnad jämfört med andra modeller i GFX-serien, exempelvis GFX100 II, som har upp till 8-stegs IBIS. Fujifilm motiverar den uteblivna stabiliseringen i GFX100RF, med att man har velat bevara kamerans förenklade och lättare design.
Vid fotografering kräver det att man är extra uppmärksam på val av slutartid och fototeknik, i synnerhet i svagt ljus eller vid handhållen fotografering. Kamerans lamellslutare bidrar till att reducera skakningar, jämfört med traditionella slutarlösningar.
För video erbjuder GFX100RF digital bildstabilisering (DIS) och 5-axlig elektronisk bildstabilisering (EIS) i 1,32x crop-läge. De här systemen bidrar till att minska kameraskakningar och obalans till följd av rörelser, men är inte lika effektiva som en fysisk bildstabilisering.
Fokuslägen
Intelligent Hybrid AF är en fokustyp som kombinerar kontrast- och fasdetektering.
- Fokuspunkter: upp till 425 valbara fokuspunkter (17×25 rutfält) eller alternativt 117 punkter (13×9 rutfält).
- Fokuslägen: Single AF (enskild fokusering), Continuous AF (kontinuerlig fokusering) och Manual Focus (manuell fokusering).
- Motivigenkänning: avancerad AI-baserad motivigenkänning som känner igen ansikten och ögon på människor, men även djur, fåglar, fordon, motorcyklar, flygplan och tåg.
- Fasdetektering fungerar ner till -3 EV belysning.

Fokuseringssystemets motivigenkänning blev inte förvirrad, trots att ögonen inte syntes bakom solbrillorna. Fotografering handhållet, automatisk exponering.
ASTIA-filmsimulering påkopplad.
Fotomodell: Maya.
1/200 s. f/4 ISO 200
Kameran har en digital telekonverter. I sin enklaste form innebär det att objektivets bildvinkel kan minskas när sensorområdet reduceras mindre än den nativa resolutionen.
Beskärningen kan ske från menyn eller direkt med en spak som är placerad i basen av en manöverratt under avtryckarknappen.
Bildområdet går att se antingen så att hela bildytan avgränsas av en linje eller så att området utanför avgränsningen är svart eller skuggad. Vyn med linjeavgränsning liknar i viss mån vyn i en mätsökarkamera och fotografen har nytta av att veta vad som blir strax utanför bilden. Alternativen för beskärningar kan ställas in med en spak på kamerans framsida.
Telekonverteringsfunktionen simulerar brännvidderna 45, 63 och 80 mm med motsvarande 35, 50 och 63 mm i småbildsformat. Motsvarande filstorlekar för 4:3 bildformat är 61, 31,2 och 19,7 MP.
Kropfaktor: 1,29x, 1,81x och 2,28x.
Beskärning med telekonvertern i JPEG-bilder är oåterkalleliga, men RAW-filen förblir obeskuren. I kamerans förhandsgranskning syns dock beskärningen även i RAW-bilden, likaså i raw-filkonverteraren, så länge man inte avsiktligt beskär den.

Den digitala telekonverterns 80 mm vy motsvarar 63 mm brännvidd i småbildsformat.
VELVIA-filmsimulering. Fotografering handhållet, automatisk exponering.
1/450 s. f/5,6 ISO 200
Batteriet är av typen NP-W235 och i den här kameran räcker det till hela 820 bilder. Mätningen är gjord enligt CIPA-standard.
Videoinspelning har en maximal inspelningstid på 100 minuter i 4K-kvalitet och 90 minuter i Full HD-upplösning.
Video
Videoinspelning är möjligt i resolutioner DCI 4K/30p (4096x2160) och UHD 4K (3840x2160) med 10-bitars inspelning och 4:2:2-färgdjup. Komprimeringsformaten blir då H.265 All-Intra och Long GOP.
Full HD-inspelning har en upplösning på 1920x1080 pixlar och maximal bildfrekvens på 60p.
Kameran stöder Apple ProRes 422 HQ-inspelning till en extern SSD via USB-C och HDMI.
Kameran erbjuder F-Log- och F-Log2-profiler med ett brett dynamiskt omfång som lämpar sig för färgdefiniering i efterbearbetning. F-Log2 erbjuder ett ännu bredare dynamiskt omfång än ursprungliga F-Log.
Mellanformatssensorn ger en unik cinematisk effekt - ett relativt litet skärpedjup och finstämda färgförskjutningar, färgåtergivning och dynamik som verkligen sticker ut.

Full HD-inspelningens upplösning på 1920x1080 pixlar, tillsammans med digital bildstabilisering (DIS) och elektronisk stabilisering (EIS), ger 1,32x beskärning.
Filmsimuleringar
Kameran har 20 inbyggda filmsimuleringslägen som efterliknar uttrycket i Fujifilms klassiska filmrullar. De ger ett stort urval av färgtoner och kontraster, vilket gör det enkelt att skapa kreativt material direkt i kameran – även vid videoinspelning, utan behov av efterbearbetning.
Färgfilmssimuleringar
- PROVIA/Standard: neutral och balanserad färgåtergivning, för universal fotografering.
- Velvia/Vivid: starkt mättade och kontrasterande färger, populär för landskapsfotografering.
- ASTIA/Soft: mjuka toner, särskilt bra för hudtoner, idealisk för porträttfotografering.
- Classic Chrome: låg mättnad och hård tonkurva i skuggorna, ger en dokumentär känsla.
- REALA ACE: ny simulering som kombinerar exakt färgåtergivning och distinkt tonskala, med liknande saturation- och kontrastegenskaper som i Provia, men mjukare.
- PRO Neg. Hi: något hårdare tonskala, avsedd för porträttfotografering i krävande ljusförhållanden.
- PRO Neg. Std: mjukare tonskala och utmärkt återgivning av hudtoner, lämplig vid kontrollerad ljussättning.
- Classic Neg.: hög kontrast och reducerad mättnad, ger färgerna djup.
- Nostalgic Neg.: varm och mjuk toning, skapar en nostalgisk stämning.
Cinematiska simuleringar
- ETERNA/Cinema: låg mättnad och mjuk tonskala, skapar en cinematisk atmosfär.
- ETERNA Bleach Bypass: hög kontrast och låg mättnad, ger en dramatisk framtoning.
Svartvita simuleringar
- ACROS: baserad på NEOPAN 100 ACROS film, för finkornig och skarp svartvit bild.
- ACROS + Ye Filter: gulfilter, som framhäver kontrasten.
- ACROS + R Filter: rödfilter som gör himlen mer mörk och förstärker kontrasten.
- ACROS + G Filter: grönfilter som mjukar upp hudtoner.
- Monokrom: Klassiskt svartvitt läge.
- Monokrom + Ye-filter: Gulfilter
- Monochrome + R Filter: Rödfilter.
- Monochrome + G Filter: Grönfilter.
- Sepia: Ger bilderna en bruntonad nyans som skapar en vintage-stil.
Dessutom erbjuder GFX100RF olika justeringsalternativ för exempelvis kornighet (Grain Effect), med vilken du kan justera kornighetsgraden i bilden (OFF, WEAK, STRONG) och kornstorleken (SMALL, LARGE). Du kan också finjustera färger och kontrast med Color Chrome Effect och Color Chrome FX Blue.

Det går också att komma åt raw-versionen efter filmsimuleringen. De finns alla under konverteringsprofiler för raw-filer. Här har jag valt PRO Neg Std.
I likhet med Fujifilm T-X1-kamerans bildformat 65:24, tar 102 MP-sensorn den här bilden på 30,3 MP.
Synpunkter
GFX100RF är som X100VI, men som fått anabola steroider. Den liknar Fujifilms X100-serien till den grad att de viktigaste reglagen och funktionsknapparna sitter på samma ställen. Menyn är också mycket snarlik. Bokstäverna RF hänvisar till avståndsmätaren (rangefinder), men det finns ingen optisk sökare på den här kameran.
Den elektroniska sökaren är placerad i övre vänstra hörnet, och baksidans knappar och joysticken till höger om displayen, vilket i praktiken innebär att kameran kan manövreras med en hand, på exakt samma sätt som med X100-serien. Greppet om kameran är dock inte lika stabilt. Kamerahuset är större och tyngre, och avsaknaden av stöd för tummen gör enhandsgreppet osäkert.
Kameran levereras med ett boxformat motljusskydd och ett skyddsfilter samt en adapterring. Skyddsfiltret är i princip obligatoriskt vid fotografering i dåligt väder, eftersom det skyddar objektivet mot väder och vind. Dessutom ingår en rem i premiumkvalitet som ger sinnesro i lägen då det känns riskfyllt att hålla kameran med bara en hand.
På baksidan av kamerans ovansida finns en inställningsratt för val av bildförhållande. Där hittar du vanliga format som 1:1, 5:4, 4:3, 3:2 och 16:9, men också mer ovanliga som 7:6, 17:6 och det nostalgiska 65:24. Det sistnämnda var standardformat i klassiska filmkameror som Fujifilm T-X1, TX-2 och Hasselblad X-Pan.
Trots alla tillgängliga videoformat förekommer mer eller mindre begränsningar, eftersom sensorns ursprungliga bildförhållande är 4:3 dvs. långt ifrån det biografiska widescreen-formatet.

Via den stora inställningsratten kan ISO-värdet och de viktigaste slutartiderna ställas in. Bildformatsratten sitter stående, med märkning riktad uppåt. Avtryckaren har gängor för en kabelutlösare.
Batteriet kan laddas direkt i kameran via USB-C-port. Men då går det inte att lagra bildmaterial på SSD-minnet.
Fokusgaffling
Kameran har en inbyggd fokusgafflingsfunktion (Focus Bracketing), som låter dig ta flera bilder med olika fokusavstånd. Funktionen är särskilt praktisk för närbilder och landskap, där du kan kombinera bilderna i efterhand för att få större skärpedjup.
GFX100RF har två lägen för fokusgaffling: MANUAL och AUTO.
I MANUAL-läget kan du ställa in följande inställningar:
- FRAMES: antal bilder (1-999).
- STEP: ändrar fokusavståndet mellan varje bild (1-10).
- INTERVAL: tidsfördröjning mellan bilderna (0-10 sekunder, praktisk när du använder blixt).
Fokuseringen rör sig från startpunkten mot oändlighet. Lägre STEP-värden ger mindre fokusförändringar, medan högre värden ger större förändringar. Oavsett valt FRAMES-värde avslutar fotograferingen när fokus når oändlighet.
I AUTO-läget beräknar kameran automatiskt lämpliga FRAMES- och STEP-värden. Du ställer först in närmaste och sedan längst bort liggande fokuspunkt enligt instruktionerna på skärmen. Kameran anger också hur många bilder den kommer att ta.
Det är viktigt att se till att kameran står helt stilla under hela fotograferingen. Ett stativ är i princip ett måste. Det är också bra att använda manuell fokus, för att exakt kunna ställa in start- och slutpunkterna. Bilderna kan sedan sammanfogas i efterhand med program som Adobe Photoshop, Affinity Photo eller Helicon Focus.
Sammanfattning
Plus
Minus
Objektivet
Fujinon 35 mm f/4-objektivet, som är fast, har 10 linser i 8 grupper. Två av elementen är asfäriska. Nano-GI-beläggningen minskar interna reflexer och förbättrar bildkvaliteten, särskilt i bildens kantområden.
Bländarintervallet är f/4 till f/22 och kan justeras i 1/3 steg från objektivets bländarring. Stegen är stegade och funktionen går inte att inaktivera. Förutom bländartalen har bländarringen en A-position för automatiska inställningar. Bländartalen är märkta med vit färg. Bländartalen visas också i kamerans sökare och på displayen på baksidan.
Slutaren är av lamelltyp, vilket gör att blixtsynkroniseringen kan fungera vid alla mekaniska slutartider och fungerar praktiskt taget ljudlöst.
Det inbyggda ND-filtret med 4 EV är användbart i ljusa förhållanden eller när man vill ha längre exponeringstider. Videofilmare kan välja den optimala slutartiden även vid starkt ljus.
Bländaren har nio lameller.
Fokusmotorn är praktiskt taget ljudlös under användning och stör inte vid videoinspelning. Fokuseringen sker uteslutande inuti objektivet och påverkar inte objektivets dimensioner. Kamerans tyngdpunkt ändras alltså inte, vilket är positivt för den som kör med gimbal. Objektivets front vrider sig inte vid fokusering.
Filtergängan har en diameter på 49 mm och är kompatibel med exempelvis X100VI-filter. Gängan är i metall, inte i plast som på många andra objektiv numera.

Fokuseringsringen sitter på framsidan av bländarringen. Den är fritt roterande och verkar elektriskt direkt på fokuseringsmotorn, utan mekanisk överföring. Den har således ingen slutpunkt i någondera ändan av fokusområdet. Av den anledningen finns det inga markeringar för fokusavståndet eller skärpeintervallet angivna på objektivet. Bägge värdena går dock att hitta via menyn för att synas i kamerans sökare.
Det närmaste fokuseringsavståndet är enligt tillverkaren 20 cm, mätt från objektivets framkant, och då ryms ett motiv på 165 x 220 mm vid fotografering i native-upplösning. Bildförhållandet blir då 0,2x, eller 1:5. Ett A5-ark ryms på hela bildytan, och vyn sträcker sig även utanför kanterna. Det här objektivet är alltså inget närbildsobjektiv.
Användningen av digitala telekonvertrar minskar vanligtvis bildvinkeln. Tillverkaren anger inte vilket bildförhållande varje val av telekonverter ger.
Objektivets prestanda är imponerande. Skärpan och kontrasten är utomordentlig och upplösningen är i toppklass även med maximal bländaröppning.

Foto och text: Timo Ripatti
Timo Ripatti är utexaminerad fotograf från Lahti Institute of Design, i Finland. Under sin karriär har han arbetat som PR- och reklamfotograf och därefter under flera år som tidskriftsfotograf. Timo är för många känd som fotokursledare och som kamera- och objektivtestare.

