Lika snabba som vinden

För systrarna Mira och Thilda Berglind fungerar kameran som en portal mellan deras inre och yttre värld. Ett bra fotografi handlar om att känna någonting snarare än att det är tekniskt perfekt. Fotografering har en förmågan att projicera känslor och minnen, trots att du inte varit där själv.

Systrarnas entusiasm för fotografering går tillbaka till barndomens lekar, helst ute i skogen som pirater eller medeltidsmänniskor och uppslukade av leken fick fantasin flöda fritt. Nu, en lång väg senare, har karriären blivit en förlängning av barndomens oändliga lekar som de nu betraktar genom kameran.

Trots passionen och den inre elden har vägen till den nuvarande situationen varit krokig. "Vi har kastats runt från världens alla hörn. Vi har bott i hyrbilar och vandrat upp för bergstoppar. Vi har älskat, hatat och tappat bort oss själva, lite."

Ett bra fotografi handlar om mycket mer än att det är teknisk perfekt. Det är en helhet, och en av de viktigaste byggstenarna är känslorna. Det kan vara nostalgi, frihet, eller något annat som man kan relatera till.

Mira och Thilda samlar ständigt inspiration till sina bilder och testar nya saker. Genom att bearbeta dem via sina erfarenheter, drömmar och minnen får de nya perspektiv och idéer till sina bilder. Den nära relationen mellan systrarna är uppenbar inte bara i deras bilder utan också i deras sätt att jobba ihop. "När vi jobbar, är det som att vi inte behöver prata med varandra. Vi vet vad den andra personen tänker utan att behöva säga ett enda ord. Som om vi har ett eget språk., som bara vi förstår."

När Mira och Thilda fotograferar, återupplever de sina barndomslekar. Barndomens vildaste fantasier och drömmar vaknar till liv genom kameran och tar med betraktaren till det barndomslandskap där allt började.

 

“I en värld som rör sig förbi mitt framför en, med alla de krav och måsten som innebär att vara vuxen, tror vi att det är viktigt att behålla en gnista av lekfullhet.”

Miras och Thildas favoritutrustningar

Copyright © 2019 Osakeyhtiö Osk. Rajala