
Sony A7C II - Kraften i kompakt kreativitet
Fotografi och filmskapande handlar helt och hållet om att fånga rätt ögonblick, den perfekta vinkeln och det bästa ljuset. Men för mig handlar det även om effektivitet och bärbarhet, alltså att ha utrustning som passar mitt snabba arbetssätt utan att göra avkall på kvaliteten. Det var precis detta jag fick med FE 16mm f/1.8 G i kombination med Alpha 7C II. Kombinationen ger inte bara prestanda på proffsnivå utan är även otroligt kompakt, vilket gör att jag kan skapa bilder som når branschstandarden för annonsering och sociala medier, samtidigt som jag kan röra mig obehindrat.
Banbrytande vidvinklar
När jag testade FE 16mm f/1.8 G för första gången blev jag genast imponerad av den extrema vidvinkeln och den fantastiska bildkvaliteten. Till skillnad från många andra vidvinkelobjektiv levererar det skarpa detaljer ända ut i kanterna, även på vidöppna bilder tagna vid f/1.8.
Det som stack ut mest för mig var hur naturliga och uppslukande bilderna blev. Ingen överdriven distorsion, bara ett vackert, engagerande djup som drar in tittaren i bilden. Möjligheten att filma med en filtergänga på 67 mm var också ett stort plus, eftersom det gjorde det enkelt för mig att använda ett rörligt ND-filter på flera objektiv som jag bär med mig, som FE 35mm f/1.4 GM och FE 20mm f/1.8 G.

Bärbarhet möter professionalism
Den här inspelningen blev ännu mer effektiv tack vare vår kompakta arbetsgrupp. Kerim spelade in ”bakom kulisserna”-segmentet och Franky skötte ljuset i egenskap av ljustekniker och assistent, så vi kunde fokusera helt på att skapa de bästa möjliga bilderna utan att sinkas av tung utrustning.
En av de största överraskningarna var just hur kompakt och lätt utrustningen är. När vi filmade hade jag min Alpha 7C II med FE 16mm f/1.8 G i fickan på min vinterjacka – just det, ett helt kit för professionellt filmskapande som får plats i en ficka. Den här nivån av bärbarhet är banbrytande för innehållsskapare och gör att vi kan vara flexibla, spontana och effektiva samtidigt som vi kan ta bilder av hög kvalitet.

Trots att den är så liten fick jag otrolig prestanda i svag belysning med f/1.8-bländaren. Detta var avgörande för mitt projekt om parkour som jag gjorde nyligen, med titeln momentum., där jag samarbetade med parkourutövarna Jan och Mathias.
Vi spelade in under jord i en stadsmiljö med bara en batteridriven lampa, och med objektivets ljusupptagningsförmåga fick vi fantastiska resultat.

© Stefan Krenn | Sony A7C II + FE 16mm f/1.8 G | 1/125s @ f/2.2, ISO 640
momentum.: Skärningspunkten mellan rörelse och berättande
Att arbeta med parkourutövare var en tankeställare. Alla rörelser planeras och visualiseras noggrant och utförs sedan med precision, precis som inom filmskapande. Innan Jan och Mathias försökte sig på ett trick så analyserade de platsen, mätte avstånd, bedömde risker och genomförde sina planer först när allt var på plats. Deras process liknade min egen metod för videografi – att planera, experimentera, förfina och till sist få den perfekta bilden.

© Stefan Krenn | Sony A7C II + FE 16mm f/1.8 G | 1/60s @ f/2.2, ISO 1000
I momentum. ville jag visa energin, farten och intensiteten i parkour, men även lyfta fram de mentala förberedelserna och tvivlen. Jag kunde förstärka denna kluvenhet mellan snabbheten i rörelserna och det djupa fokuset på ett vackert sätt med den visuella kraften i FE 16mm f/1.8 G.
Jag kunde förstärka omgivningen runt atleterna med den extrema vidvinkeln, vilket gjorde att alla miljöer kändes stora och filmiska. Samtidigt gjorde det ytliga skärpedjupet vid f/1.8 att även breda bilder kändes uppslukande och tredimensionella, vilket ger en känsla av separering mellan motivet och bakgrunden. Detta är ofta svårt att få till med ett vidvinkelobjektiv.

Spränga gränser med nära fokus
En annan funktion som verkligen imponerade på mig var den minsta närgränsen på bara 0,15 m, som gjorde att jag kunde skapa riktigt intensiva och perspektivdrivna bilder genom att placera kameran väldigt nära motivet och samtidigt ha en bred visningsvinkel.
Detta var särskilt praktiskt i sekvenser där jag ville lyfta fram utövarnas fysiska ansträngning och råa känslor. Närbilder av deras händer som greppar ytor, fötter som landar på kanter och ansiktsuttryck avgörande ögonblick – allt kändes mer sinnligt och dynamiskt tack vare denna funktion för nära-makro.

© Stefan Krenn | Sony A7C II + FE 16mm f/1.8 G | 1/250s @ f/2.2, ISO 1250
Ett objektiv som driver kreativitet
FE 16mm f/1.8 är inte bara ett verktyg – det stimulerar kreativiteten. Det här objektivet levererar inspirerande resultat, oavsett om man fotar stadslandskap, gator, landskap eller stjärnhimlen, eller skapar energiskt innehåll. Det balanserar hög teknisk kvalitet med praktisk användbarhet, vilket gör det oumbärligt för filmskapare och fotografer som kräver både kvalitet och flexibilitet.
För mig är det här objektivet mer än bara bilder – det är en förlängning av min kreativa process. Tillsammans med A7C II blir det dessutom ett kompakt kraftpaket som gör att jag kan berätta historier på ett sätt som känns både proffsigt och personligt. Om du letar efter ett objektiv som tänjer på kreativitetens gränser och som samtidigt är lätt och bärbart så kan detta vara det perfekta valet.



