
Fujifilm X-E5 under lupp
Fujifilm X-E5 – kameran som kombinerar klassisk design med modern prestanda.
När Fujifilm X-E5 presenterades var det inte bara en uppdatering i serien X-E. Tidigare var serien känd som nybörjarnas inkörsport till Fuji-systemet, men X-E5 har nu tagit ett stort kliv. Den har fått samma prestanda som flaggskeppsmodellerna i ett snyggt kamerahus i mätsökarstil som är slående likt X100-serien med fast objektiv, men erbjuder flexibiliteten med utbytbara objektiv.
Designmässigt följer X-E5 traditionerna från Fujifilms filmkameror. Lockplattan är tillverkad av ett enda aluminiumstycke.
- Återgång till reglage: Till skillnad från föregångaren har X-E5 återigen två kommandorattar och den viktiga AF-lägesväljaren i sidan av kameran. Med små ergonomiska förändringar förbättras användarvänligheten avsevärt och fotograferingen blir mer intuitiv.
- Filmsimulering: En ny ratt dedikerad för filmsimuleringar möjliggör att spara tre personliga ”recept”, vilket ger fotografer möjlighet att direkt växla mellan sina favoritstilar utan att behöva navigera i menyerna.
- Display och sökare: Kameran har en 180-graders svängbar pekskärm, idealisk för gatufotografering och vloggar samt fotografering från låga vinklar. Den elektroniska sökaren har ett nytt ”Classic Display”-läge som tar bort onödig information från vyn och efterliknar sökarupplevelsen i gamla kameror med film.

Bajonettringarna på de objektiv som följde med kameran för testning är i robust metall. Fujifilms produkter består av så få plastdelar som möjligt.
Fujifilm X-E5 har strategiskt sammansatts med de bästa komponenterna från Fujifilms flaggskeppsmodeller och mest framgångsrika kameror. I kärnan sitter de mest effektiva komponenterna från X-T5 och X-H2, kombinerade med X100-seriens form:
X-Trans CMOS 5 HR-sensorn på 40,2 megapixel är Fujifilms senaste APS-C-sensor med högsta upplösning, som introducerades först i X-H2. Tack vare den erbjuder X-E5 extremt hög bildkvalitet, vilket är ett betydande steg framåt jämfört med föregående generation av 26,1 MP-kameror.
X-Processor 5 möjliggör snabbare datahantering, videofilmning ( inkl. 6,2K), lägre batteriförbrukning och därmed autofokus av senaste generationen.
AI-baserad autofokus: AF-systemet baserat på Deep Learning upptäcker motiv (människor, djur, fordon etc.) och kommer direkt från flaggskeppsmodellerna.
7 EV intern bildstabilisering: X-E5:s effektiva 7-stegs stabilisering gör att du kan ta skarpa bilder med relativt långa slutartider utan stativ, vilket är en betydande uppgradering för X-E-serien.
Lånat från X100V/X100VI: Platt design i mätsökarstil. X-E-serien har alltid sett ut som en mätsökarkamera, men X-E5 är ännu plattare och mer minimalistisk, vilket påminner om X100-serien. Det gör den mycket populär bland gatufotografer och resande.
Lånat från Fujifilms filmkameratradition: analoga reglage (rattar). Även om tidigare X-E-modeller hade reglage är X-E5:s nya filmsimuleringsratt helt ny och följer Fujifilms kärnfilosofi om snabb och intuitiv fotografering.
Fujifilm X-E5-kameran har inte många helt unika funktioner i traditionell mening som bara finns i den eller någon annan kamera. Istället bygger kamerans unikhet på en genomtänkt kombination av funktioner som lånats från olika modeller och som paketerats i ett ändamålsenligt utförande.

Filmsimuleringsratten är X-E5 -kamerans nya fysiska reglage.
I stället för de mer traditionella rattarna för slutartid och exponeringskompensering har X-E5 en separat fysisk ratt på ovansidan som är avsedd för val av Fujifilms 20 filmsimuleringar. Det gör att filmsimuleringarna, som är kärnan i Fujifilms varumärke, går att använda direkt och snabbt utan att behöva gå in i menyerna. Den stöder också tre (C1, C2, C3) anpassningsbara ”recept” där man kan spara sina favoritinställningar. Det är kanske den mest påtagliga nya funktionen i X-E5.
Batteri
X-E5 går på NP-W126S-batteri, som är standard i många Fujifilm APS-C-kameror.
Batteritiden för X-E5 är officiellt beräknad till ca 310–320 bilder i normalläge och cirka 450 bilder i energisparläge. Siffrorna kommer från CIPA-mätmetoder. Energisparläge, dvs. Economy-läget, begränsar sökarens uppdateringsfrekvens som stänger av kameran kvickare för att spara energi. Batteritiden är då omkring 400 bilder.
Användning av displayen på baksidan förbrukar mer batteri än när sökaren används.
Batteritid i videoinspelning
Fujifilms officiella uppskattningar av videoinspelningstid baserar sig på kontinuerlig, oavbruten inspelning:
- 4K/60p-läget ger 60–70 minuters inspelningstid. Det slukar batteri och genererar värme.
- 4K/30p-läget ger 70–80 minuters inspelningstid. Det vanligaste och mest balanserade läget.
- Full HD/60p-läget med 80-90 minuters inspelningstid.
Kontinuerlig användning av intern bildstabilisering, särskilt i kombination med digital stabilisering, ökar batteriförbrukningen.
Användning av F-Log2-profilen eller hög 10-bit inspelning förbrukar mer av processorn och batteritiden än standard 8-bit inspelning.
Om du skickar video till en extern recorder (t.ex. Atomos Ninja) via HDMI-porten förbrukar inte lika mycket av kamerans batteri, eftersom den externa recordern har en egen strömkälla.
Vid fotografering i högre temperaturer kan kameran slå av på grund av överhettning innan batteriet är tomt. Med nyare processorer är det problemet mindre vanligt, men det kan fortfarande uppstå med 4K/60P-läget. I kyla minskar kapaciteten i alla typer av litiumjonbatterier.
Även om X-E5:s officiella CIPA-klassning är typisk för spegellösa kameror, kräver interna bildstabiliseringen, kompakta formatet och höga tekniska prestandan, att man skaffar åtminstone ett extra batteri (NP-W126S) för en hel dags fotografering eller videoinspelning.
X-E5 stöder USB-C-strömförsörjning. Du kan använda en extern USB-C-powerbank (minst 30 W PD) för att ladda eller köra kameran direkt via powerbanken vid längre fotosessioner.
Buffertminne
Med den elektroniska slutaren och snabbaste seriebildtagning (20 bilder/sek med 1,29x beskärning) rymmer buffertminnet 168 JPEG-bilder eller 66 komprimerade RAW-filer. Kombinationen av dem räcker till 21 exponeringar.
Om seriebildtagningen minskas till en nivå där bilden inte blir beskuren (8,9 bilder/sek) kan buffertminnet rymma över 1 000 JPEG-bilder, 79 komprimerade RAW-filer och 36 kombinationer av dem.
Om det räcker med 3-5 bilder/sek-seriebildtagning kan mekanisk slutare användas, dvs. istället för 1000 JPEG-bilder kan man ta 1000 RAW-filer eller 81-1000 kombinationer av dem, beroende på seriebildtagningens hastighet.
Videoegenskaper
Fujifilm X-E5 har fått en betydande uppgradering av sina videofunktioner jämfört med sina föregångare, tack vare den senaste X-Processor 5-processorn och X-Trans CMOS 5 HR-sensorn. Det gör den till en avancerad hybridkamera som är idealisk även för krävande videofilmning.
Maximal upplösning 6,2K (6240x4160) 30p: extra hög upplösning möjliggör croppning i 4K (oversampling) och som framhäver bilddetaljer.
Hög bildfrekvens 4K 60p: ger jämn slowmotion i 2x hastighet (vid uppspelning i 30p).
Bitdjup & färg 10-bit 4:2:2, intern inspelning: professionellt färgdjup som ger betydligt större flexibilitet för färgkorrigering och mellantonskontroll vid efterbearbetning.
Profilerna (HDR) F-Log och F-Log2: De här plana (flat) gammaprofilerna maximerar det dynamiska omfånget, från skuggor till högdagrar. F-Log2 erbjuder ett även ännu bredare dynamiskt omfång.
Bildstabilisering i 7.0 EV-steg: Effektiv inbyggd stabilisering som möjliggör handhållen fotografering utan skakningar, vilket är nödvändigt i videoproduktion.
Autofokus: AI-baserat fokuseringssystem som identifierar och följer ansikten, ögon och andra rörliga objekt effektivt, även vid videofilmning.
180° vändbar display: displayen kan vändas uppåt och framåt, vilket är viktigt vid vloggning och selfies.
Anslutningar: USB-C (med adapter för hörlurar) och 3,5 mm mikrofonanslutning. Väsentliga anslutningar för professionell ljudinspelning med extern mikrofon.
Objektiv
FUJIFILM XF 23 mm f/2,8 R WR är ett nytt pannkaksobjektiv med fast brännvidd som storleks- och prismässigt hamnar mellan tillverkarens f/2,0- och f/1,4-versioner. En extra kompakt och vädertålig lösning med hög prestanda.

Objektivet är bara 23 mm långt och väger endast 90 g, vilket gör det till ett av de minsta XF-objektiven. Filterstorleken är också bara 39 mm. Det är utvecklat för att vara så diskret och lätt som möjligt.
Brännvidden på 23 mm motsvarar 35 mm i fullformat, vilket är vanligt för gatu- och universalfotografering. Bländaren f/2,8 ger god prestanda i svagt ljus. Det gör att du kan styra skärpedjupet på ett kreativt sätt.
Objektivet har en fysisk bländarring som med att vrida justerar bländarvärdet mellan f/2,8 och f/16. Det har 1/3 bländarsteg, vilket ger en bättre fotograferingsupplevelse. Med att vrida på ringen kan du även ställa in autoläget (A), vilket låter kamerahuset ställa in bländaren, med exempelvis programautomatik P eller förval av slutartid S. Återgång från autoläge till bländarval sker genom att trycka på ringens spärrknapp, som förhindrar oavsiktliga vridningar.
Objektivet är damm- och stänkskyddat, vilket gör det säkert även under tuffa väderförhållanden. Den optiska konstruktionen består av 8 element i 6 grupper, inklusive 2 asfäriska element. De förbättrar skärpan och reducerar distorsioner. Objektivet är utvecklat för att producera skarpa bilder med hög kontrast, även med Fujifilms nya 40-megapixelsensorer. Det har 11 rundade lameller.
Objektivet är utrustat med en DC-motor för autofokus. Även om den inte är riktigt lika snabb som LM-motorer, är den ändå tillräckligt snabb för vardags- och gatufotografering. Kortaste fokuseringsavståndet är bara 20 cm. Bildförhållandet blir då 0,15x, dvs. 1:6,7. Man kan alltså fotografera även mycket små motiv, även om det inte räcker till makronivå.

Även om en av filmsimuleringarna har ställts in på kameran kan RAW-filen i efterhand förses med valfri annan simulering. Här är Monochrome+R-filmsimuleringen vald, som omvandlar bilden till svartvit.
1/10 s. f/4 ISO 800
Autoexponering, bildstabilisering.
Prestandan
Testfotograferingen visade att objektivet ger skarpa bilder även med full bländaröppning, och upplösningen är helt tillräcklig för X-E5-kamerans 40,2 MP-sensor.
Kromatisk aberration lyste med sin frånvaro, och vinjetteringen blev nästan osynlig med att blända ner ett par steg. Geometriskt återgivningsfel i form av en viss tunnformig distorsion förekom, något som inte bländarvalet rår på.
Kamerans fabriksinställda korrigeringsprofil tar hand om de företeelserna helt osynligt, och det krävs lite ansträngning för att stänga av korrigeringsfunktionen i menyn.
FUJINON XF 18-120 mm F4 LM PZ WR är ett mångsidigt zoomobjektiv som är framtaget speciellt för hybridfotografer som fotar med X-seriens kameror. Objektivets kännetecknande egenskaper är främst riktning för videofilmning. Det är utvecklat från Fujinons objektiv för TV- och filmproduktioner.

Objektivet har en elektronisk zoommotor som åstadkommer mjuka och följsamma zoomrörelser. Zoomhastigheten är justerbar.
Fokusförskjutningen vid zoomning är minimerad. Även bildvinkelns förskjutning vid ändring av fokusavståndet håller sig ytterst liten. Bägge problemen är särskilt besvärliga för videofilmare. Inom fotografi är de inte lika besvärande. Till skillnad från de flesta Fujifilm XF-objektiv har det här objektivet ingen fysisk bländarring. Bländaren styrs via kamerahuset, fast steglöst. Den är smidig och utan synliga övergångar, vilket är idealiskt för jämna exponering i videofilmning. Objektivets bländarvärde förblir f/4 över hela 18–120 mm brännviddsområde, för jämn exponering vid zoomning. Brännvidden på 18–120 mm motsvarar ungefär 27–183 mm i 35 mm-format, vilket gör det till ett idealiskt universalobjektiv för resor, landskap, porträtt och vloggning. Zoomomfånget är något under 6,7x. Objektivets längd förändras inte vid zoomning, vilket skapar bättre balans, särskilt när man filmar med gimbalgrepp. Många gimbaler har knappar för motoriserad zoomning, vilket underlättar kontrollen av kamerans funktioner när man videofilmar. Linear-motorn sörjer för snabb och tyst autofokus med hög precision. Konstruktionen är skyddad mot damm och väta samt tål temperaturer ned till -10 °C.
Optikuppbyggnaden består av 15 element i 12 grupper. Tre av dem är asfäriska och tre är ED-element.
Bländaren har sju rundade lameller. Kortaste fokuseringsavståndet är 60 cm, vilket ger ett bildförhållande på 0,2x dvs. 1:5. Filtergängans storlek är 72 mm. Objektivet är 124 mm långt, med en diameter på 77 mm på det bredaste stället. Vikten ligger på 460 g.

Förutom den traditionella zoomringen har objektivet ett separat ringformat vippreglage för zoomhantering.
Med Z/F-knappen aktiveras zoomringens funktion till manuell fokusering. Den nedre switchen används för att starta och stoppa den elektroniska zoomningen, som har en fast rörelsehastighet.
Prestandan
Objektivet levererar knivskarpa bilder från mitten, över hela zoomområdet, i synnerhet med bländare f/4 och f/5,6. Det är viktigt för såväl fotografer som videofilmare. I likhet med många vidvinkelzoomobjektiv är skärpan i kanterna något mjukare med de längsta brännvidderna och full bländaröppning, men förbättras när bländaren ändras till f/5,6 eller f/8. Även om objektivet inte är optimerat för den högre 40,2 MP-sensorns upplösning, var upplösningen helt tillräcklig för fotografering med X-E5-kameran. För videofilmning är upplösningen åtminstone helt tillräcklig.
Objektivet har bra korrigeringar för kromatisk aberration, särskilt när man använder Fujifilm-kamerans interna korrigeringsprofiler eller mjukvaruprofiler för RAW-konvertering. Eftersom objektivet täcker ett brett brännviddsintervall redan från 18 mm förekommer en viss förvrängning, vilket är vanligt för den här typen av zoomobjektiv. Fujifilms kameror i X-serien korrigerar dock automatiskt och effektivt förvrängningar i kamerans interna JPEG- och videobearbetning, så det påverkar inte slutresultatet. En viss vinjettering med full bländaröppning förekommer, men den är relativt måttlig och försvinner nästan helt när man bländar ner till f/5,6.

Foto och text: Timo Ripatti
Timo Ripatti är utexaminerad fotograf från Lahti Institute of Design, i Finland. Under sin karriär har han arbetat som PR- och reklamfotograf och därefter under flera år som tidskriftsfotograf.
Timo är för många känd som fotokursledare och som kamera- och objektivtestare.










