
Canon EOS R1 under lupp
Canon EOS R1 är en kamera för sportfotografer och reportrar. Egenskaperna uppfyller även den mest krävande proffsfotografens ambitioner.
Canon EOS R1 är tillverkarens senaste flaggskeppsmodell. Den är utvecklad för samma krävande förhållanden som EOS-1D X Mark III som kom för fem år sedan. Många av de uppdateringar som presenterades i EOS R3-kamerans egenskaper finns med, men har vidareutvecklats.
R1-kamerans 24,2 MP staplade, bakgrundsbelysta fullformatssensor CMOS Dual Pixel levererar bilder på 6000x4000 pixlar, men det gör även R3. Egentligen är det bara upplösningen på sensorerna som är lika, men däremot har R1-kamerans läshastighet praktiskt taget fördubblats.
Cross-type fokuspixlarna täcker nu hela bildytan. Fokuseringen är mer känslig för detaljer speciellt i svagt ljus och under förhållanden med låga kontraster.
En annan nyhet är att slutartiden kan ökas från 30 till 40 exponeringar i seriebildtagning, och dessutom helt utan flimmer i sökaren. Bilderna kan sparas utan kompromisser som 14-bits raw-filer.
Även om kameran har samma Digic X-processor som i R3-modellen, har den förstärkts med Dicic Accelerator. Resultatet blir ett mer effektivt fokuseringssystem, med ett nytt Action-prioritetsläge baserat på AI-intelligens som kan spåra huvudmotivets rörelser och se till att det viktigaste motivet bland alla andra, står i fokus.
Ögonstyrd autofokus
R1 har en likadan ögonstyrd autofokus som R3 har, ansluten till kamerans okular, men den är ytterligare vidareutvecklad.
Den elektroniska sökarens ögonmussla är större än i andra EOS-kameror och okularets linsyta är större. Sökarbilden framställs av 9 440 000 bildpixlar på OLED-displayen, som har potential att visa sökarbilden upp till tre gånger klarare än i R3-modellen. Sökarens upplösning är dessutom alltid samma, oavsett vilken seriebildshastighet man väljer.
Ögonstyrningsfunktionen följer fotografens ögonrörelser, detekterar den punkt på sökarskärmen där ögat är fokuserat, och när autofokus aktiveras, exempelvis då avtryckaren trycks ned halvvägs, blir den punkten fokuserad och behåller där skärpan även om den rör på sig i bilden.

Kamerans okular har två rader med infraröda sensorer som följer fotografens ögonrörelser. Funktionen är bättre för glasögonbärare än i tidigare versioner.
Fokuseringssystem
R1:s autofokus kan spåra huvudmotivet, men också identifiera det och urskilja det från andra objekt som rör sig i bildfältet. Även när det för ett ögonblick försvinner bakom dem eller blir litet i bilden. Ansiktsigenkänningen kan hitta motivet även om personen har hjälmvisir eller en ansiktsmask som täcker ögonen.
Om ögonen är synliga låser sig skärpan på dem utan dröjsmål.
Action priority-läget är avsett för att identifiera exempelvis fotbolls-, volleyboll- och basketspelare. Det hittar den spelare som har bollen, slår eller kastar den och den aktiva fokuspunkten följer med i händelseförloppet. Det finns många fler funktionsalternativ i menyn att välja mellan:
Fotboll: skott, nick, kort passning, lång passning, dribbling, rensning, frispark, målvaktsräddning, inkast, glidtackling
Basket: skott, retur, passning, dribbling, frikast, hållen boll
Volleyboll: smash, kast, lyra, serve

Autofokusen stannade exakt i ögonen på den mötande tigern, trots att folk gick mellan skyddsglaset och fotografen. Autoexponering, bildstabiliseringen aktiverad, 40 fps, seriebildtagning handhållet.
Canon RF 100-300 mm F2.8L IS USM, 1/320 s, f/2,8 ISO 320
Fokuseringssystemet kan registrera och identifiera ansikten. De är prioriterade när kameran är fokuserad på exempelvis en gruppbild. Ansikten kan vara tagna själv eller hämtade från exempelvis en webbsida. Maximalt tio ansikten kan sparas och man kan ändra prioritetsordningen vid behov. Funktionen är praktisk när man får i uppdrag att fota personer som inte hör till fotografens bekantskapskrets. Sådana tillfällen kan förekomma exempelvis vid bröllopsceremonier eller när politiker ska fotograferas.
Seriebildtagning och buffertminne
Med den mekaniska slutaren kan man ta hela 12 bilder/sek med slutarridån som öppnar sig elektroniskt. Buffertminnet rymmer då över 1000 JPEG- eller RAW-bilder. Med den elektroniska slutaren är maxhastigheten 40 exponeringar/sek, vilket gör att buffertminnet rymmer 500 JPEG-bilder eller 230 RAW-filer. När buffertminnet är fullt avbryts inte inspelningen tvärt, utan seriebildtagningen saktar bara ner. Den maximala seriebildtagningshastigheten i R3-kameran är 30 exponeringar/sek.
Förinspelning innebär att kameran startar seriebildtagningen när slutarknappen är halvvägs nedtryckt och de sista tjugo exponeringarna i serien lagras på minneskortet tills slutarknappen trycks ned helt och då startar den egentliga seriebildtagningen. Med den snabbaste seriebildtagningshastigheten sparas alltså en halv sekunds sekvens, dvs. med en anpassad hastighet på 1 bild/sek sparas 20 sekunders exponeringar.
Kamerans seriebildtagningshastighet skulle inte bli så hög om minneskortet inte klarade av att läsa bildfiler i samma takt från buffertminnet. Därför har kameran plats för två minneskort, båda av typen CFexpress, med en total lagringskapacitet på 2 TB. Inte ens det snabbaste SD-kortet kan matcha den inspelningshastigheten eller lagringskapaciteten.
Raw-filstorleken är vanligtvis 20–35 MB, medan en JPEG-bild som komprimerats till högsta kvalitet är 4-12 MB, beroende på detaljrikedomen i bilden. Vid fotografering av både Raw-filer och JPEG-bilder samtidigt med högsta seriebildtagningshastighet, resulterar det i en lagring på 960–1880 MB varje sekund. I användarmanualen varnas det, inte helt utan anledning, för att minneskortet kan bli så pass varmt att man bränner fingrarna.
Video
Kamerans maxupplösning för video är 6000 x 3164 pixlar, dvs. 6K DCI-nivå och 60-24p RAW-inspelning.
4K UHD med en upplösning på 3840 x 2160 ger möjlighet att öka bildfrekvensen till 120p, och 2K DCI till ytterligare 240p, vilket betyder tio gånger långsammare slow motion än med standardhastighet.
Videosekvensernas längd är maximalt 6 timmar utan höga bildfrekvens. Den maximala videosekvensens längd är begränsad med risk för att kamerans innertemperatur stiger för kraftigt och av batteritiden, vilket tillverkaren inte har uppgett.
En annan funktion i video kan nämnas, att man kan ta JPEG-bilder samtidigt som man spelar in ett videoklipp. Bilderna lagras på ett annat minneskort än videon, utan att videon alls tappar i kvalitet. Vissa begränsningar finns dock. Videon måste ha Full HD-upplösning och 30p-inspelning. Fotografier kan tas i seriebildtagningsläge, men de lagras i 16:9-bildformat med en upplösning på 5616 x 3168 pixlar. Maximal hastighet för seriebildstagning är 10 exponeringar per sekund. Vidare använder funktionen samma slutartid både för video och stillbilder.
Skala och reducera brus
R1 har funktioner som gör att man kan skala en bild som redan finns på minneskortet. Dessutom kan man ändra bildformatet till samma som exempelvis video- eller APS-C-format, men mest spännande är att man kan skala bilden större. Man tar en JPEG- eller HEIF-bild, eller en serie av dem, och låter en skalningsprocess baserad på kamerans interna neurala nätverk, förstora bilden från 6000 x 4000 pixlar till 12000 x 8000 pixlar. Den här funktionen är endast tillgänglig för HEIF/JPEG-bilder och kameran sparar den erhållna filen på ca 96 MP som en ny HEIF/JPEG-bild utan att skriva över den ursprungliga bilden.
En annan bearbetningsteknik som är baserad på kamerans deep learning, är brusreducering. Bilden ska då vara i RAW-format och bara bilder som redan finns sparade på minneskortet kan bearbetas, antingen en i taget eller i batch-läge.


Skärmdumpar tagna från en datorskärm med 5120 x 2880 pixlar ger en föreställning om möjligheten att skala upp till större bildformat. Processen skapar inte nya detaljer, men slutresultatet ser skarpare ut, utan konstgjorda konturkorrigeringar. Bilden kan följaktligen även omvandlas till större utskrifter.
Batteri och laddning
Enligt tillverkaren har kameran en batteritid på 1330 bilder via baksidans direktvisningsdisplayen och 700 bilder via den elektroniska sökaren. Siffrorna är baserade på CIPA-analyser och kan ifrågasättas. Om uppgifterna var riktiga skulle kameran bara kunna ta en serie bilder på ca 33 sekunder via den bakre displayen tills batteriet tog slut. Om man använder sökaren skulle batteriet ta slut på knappt 20 sekunder!
För videoinspelning är batteritiden 5 timmar med 1920 x 1080 HD-inspelning och 2,3 timmar med 4K-kvalitet.
Kameran kommer med en LC-E19E batteriladdare och ett Li-ion batteri LP-E19. Med adapter kan batteriet laddas direkt i kameran via USB-C-anslutning.

LP-E19-batteriet har en kapacitet på 2700 mAh och en effekt på 30 Wh. Till skillnad från R3, har den här kameran plats för två CFexpress-kort. Kortplatsen för SD-kort har slopats, och det av goda skäl.
Gränssnitt
I sidan av kameran finns en rad olika kontakter. Det finns standard 3,5 mm-uttag för både stereohörlurar och -mikrofon, plus HDMI-A i full storlek och den för proffsen så viktiga Ethernet RJ-45-porten för nätverksanslutningar. Under locken finns även USB-C- och PC Sync-anslutningar. Genom att vrida den bakre displayen något bakåt, snarare än att rotera den vertikalt, kan man obehindrat komma åt de elektroniska anslutningarna.
Trådlös anslutning sker via Wi-Fi med Bluetooth-stöd och kameran har även GPS.
I kamerans tillbehörssko, under framkanten, finns en rad elektroniska kontakter, totalt 21 st. Förutom att man kan ansluta en automatisk blixt E-TTL II till tillbehörsskon, kan man med de elektroniska kontakterna spela in ljud på fyra ljudkanaler och överföra videomaterial till en extern inspelningsenhet.

De elektroniska anslutningarna i kamerans sida är skyddade med lock i gummi, mot vattenstänk.
Smart knapp
På baksidan av kameran, precis intill videoinspelningsknappen, finns en ”smartknapp” märkt AF-ON. Den introducerades första gången i 1S X III-kameran och senare även i R3. Dess ursprungliga uppgift är att aktivera autofokus, ifall fotografen inte vill använda slutarens fabriksinställda halvvägstryck för det syftet.
Knappens fungerar som en optisk musliknande styrenhet, som aktiveras av tummens yta för att flytta fokuspunkten i bildområdet. Fokusen låser sig på det valda motivet med ett tryck.
R1 har ytterligare en funktion för den här knappen: antingen med att trycka den halvvägs eller i botten, kan den programmeras för att utföra olika funktioner. Canon tipsar att välja extrafunktionen för att accelerera seriebildtagningen till maxhastighet för situationer när något avgörande händer.

Precis som i R3-kameran, finns ett stort antal olika knappar för att ta stående bilder, särskilt de som är nödvändiga när man under fotograferingen inte kan släppa ögat från kameran.

På LCD-skärmen kan man granska kamerans och objektivets huvudinställningar. Vid behov kan den bakgrundsbelysas.
Efter att kameran har stängts av kommer valt fotoläge att vara kvar på displayen.





